Oprichter Jan Pouw die eerder zijn zaak verkocht, maar in 2003 weer opnieuw een keten van autodealers begon, gaat dit keer bijna ten onder aan zijn ambities.

Een overname door branchegenoot en concurrent Stern zou nodig kunnen zijn om Pouw Automotive, de vierde autodealer van Nederland, te redden. Dat concludeert het Financieele Dagblad woensdag. Gesprekken zouden al aan de gang zijn.

Als oplossing voor de korte termijn hebben importeurs van onder meer Kia en Opel al wel besloten tientallen al geleverde auto’s terug te nemen om het geplaagde concern wat lucht te geven.

Self-made man

De dreigende ondergang van Pouw is vooral ook de ondergang van Jan Pouw, de 68-jarige oprichter van Pouw Automotive.

Pouw begon in de jaren zeventig in de autohandel en bouwde zijn bedrijf uit tot één van de grotere autodealers van Nederland. Eind negentiger jaren verkocht hij zijn bedrijf aan Pon, ook een grote dealer en importeur van onder meer Volkswagen.

Comeback van Pouw

Maar stilzitten en potverteren was niks voor Jan Pouw die in 2003 opnieuw begon. Hij kocht een aantal dealers terug van Pon en ging aan de slag, maar dit keer moest het nog groter dan voorheen.

Samen met H2 Equity Partners, een investeringsfonds, werd vijf jaar geleden het plan gelanceerd om in een paar jaar tijd de omzet op te schroeven van 350 miljoen euro per jaar naar 1 miljard euro per jaar. Om dat doel te realiseren werden met geleend geld vele dealers in het land overgenomen.

Maar de crisis gooide roet in het eten. Ondanks alle overnames is de omzet van Pouw met circa 380 miljoen euro niet veel hoger dan vijf jaar terug.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl